0884 400 607

Необходимо ли е да използваме допълнителни средства за защита по време на пандемията?

Вече втора година всички ние живеем, работим и учим в условия на пандемия. Всяко училище е необходимо да спазва задължителните мерки за намаляване на риска от инфекция, утвърдени от Министерство на образованието и науката и Министерство на здравеопазването, за да ограничи възможностите за заразяване.

През ноември „Респонса Превент“ стартира кампанията „Target Zero: Заедно срещу Covid в образованието“, която има за цел да информира за всичко важно около пандемията детските градини, училищата и университетите. В тази връзка бихме искали да напомним кои са задължителните и препоръчителни мерки за намаляване на риска от инфекция и да обърнем внимание на факта, че в момента на пазара се появяват различни продукти, за които се твърди, че ограничават заразата, но те не са официално признати и препоръчани от институциите.

Като отговорен консултант по здраве и безопасност, бихме искали да обърнем внимание, че не е доказано, че продуктите с хлорен диоксид са безопасни и ефективни за каквато и да е употреба, включително COVID-19, но тези продукти продължават да се продават като средство за лечение на аутизъм, рак, ХИВ/СПИН, хепатит и грип, наред с други състояния, въпреки вредното им въздействие. Всеки, който би искал може да се информира детайлно за официалното становище в сайта на FDA на следния адрес: https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/coronavirus-covid-19-update-fda-warns-seller-marketing-dangerous-chlorine-dioxide-products-claim


Задължителни мерки за намаляване на рисковете от инфекция в условия на извънредна епидемична обстановка в училищата


Тестване

Създаване на необходимата организация за:

●  провеждане на изследване за COVID-19 два пъти седмично с неинвазивни бързи антигенни тестове на учениците, педагогическия и непедагогическия персонал

● събиране на използваните тестове.

Дезинфекция на повърхности и проветряване

● Всекидневно двукратно влажно почистване и дезинфекция на всички критични точки;

● Увеличаване на хигиенните и дезинфекционните мероприятия при наличие на потвърден случай на COVID-19 - от 4 пъти на ден до дезинфекция на всеки час;

● Почистване и дезинфекциране на тоалетните и санитарните помещения по график. Своевременно осигуряване на течен сапун, дезинфектанти, еднократни салфетки за подсушаване на ръцете или автоматичен сешоар за ръце, тоалетна хартия;

● Дезинфекциране на кабинети, физкултурни салони, лаборатории, работилници, мишки, клавиатури и инструменти през всяко междучасие;

● Дезинфекциране на учителската стая по време на всеки учебен час;

● Проветряване на учебните стаи по време на всяко междучасие и поне 2 пъти по време на час за не по-малко от 1 минута;

● Дезинфекция и почистване на училищните автобуси преди и след всеки курс.

Лична хигиена

● Осигуряване на течаща топла вода и сапун;

● Поставяне на дезинфектант за ръце на видно място на входа на училището, в класни стаи, кабинети, лаборатории, работилници и други помещения;

● Поставяне на видно място на правила за спазване на лична хигиена;

● Организиране на хигиенните и дезинфекционните дейности и правилно подготвяне на дезинфекционните разтвори.

Носене на защитна маска за лице

● Всички ученици от V до XII клас, както и целият педагогически и непедагогически персонал, носят защитна маска в училище.

  • Учениците от начален етап (I-IV клас) задължително носят защитна маска за лице в класната стая от пристигането им в училище до приключване на изследването на ученика с бърз антигенен тест, както и в коридори, тоалетни, фоайета и други общи помещения.

● Защитните маски за лице за учениците се осигуряват от тях, респективно от техните родители, а за учителите


Препоръчителни мерки за намаляване на рисковете от инфекция в условията на извънредна епидемична обстановка в училищата

Препоръчителните мерки имат за цел да се създадат максимално безопасни и здравословни условия на труд и обучение според спецификата на образователната институция. Тези мерки се приемат от педагогическия съвет. Всяко училище може да използва и допълва списъка с препоръчителни мерки съгласно епидемичната обстановка в страната, областта, региона, населеното място.

Класни стаи и организация на учебния процес

● Определяне на отделна класна стая за всяка паралелка;

● Ограничено използване на кабинети, лаборатории, работилници, физкултурен;

● Отделяне на паралелките от начален етап на отделен етаж/в отделно крило на сградата;

● Провеждане на максимален брой часове на открито;

● Осигуряване на физическо разстояние между учителя и местата на учениците;

● При възможност ограничаване на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден;

● При възможност формиране на норма преподавателска работа в рамките на един випуск или на една паралелка за начален етап.

Входове, коридори, стълбища

● По възможност отваряне на повече входове;

● Еднопосочно придвижване в коридорите и по стълбите.

Дневен режим и сменност на обучение

● При възможност преминаване на двусменен режим на присъствено обучение;

● Различно начало на учебните занятия и различен график за междучасията за различни паралелки, класове и/или етапи на образование.

Организация на храненето

● По график, без струпване на ученици, при спазване на дистанция и осъществяване на контрол;

● При възможност обособени зони за хранене за отделните паралелки под формата на кетъринг с индивидуални прибори;

● Предоставяне на закуските по линия на Държавен фонд „Земеделие“ при спазване на здравните изисквания и недопускане на смесване на паралелки.

Училищен двор

● Недопускане на външни лица в дворовете в рамките на учебния ден;

● Допускане на придружители на деца със специални образователни потребности (СОП) в училището при спазване на изискванията;

● Определяне на зони за отделните паралелки в училищния двор;

● Провеждане на повече занятия на открито.

Комуникация. Учителска стая

● Ограничаване на комуникацията между учителите и на престоя им в учителската стая;

● Осъществяване на по-голяма част от комуникацията в електронна среда, спазване на изискванията за физическа дистанция и носене на защитни маски при необходимост от пряка комуникация;

● Комуникация с родителите предимно в електронна среда, индивидуални срещи и консултации по предварителна уговорка и при спазване на изискванията на МЗ;

● Провеждане на родителски срещи, събрания на обществения съвет, на ученическия съвет, общи събрания и педагогически съвети в електронна среда, а при нужда от пряка комуникация – в по-голямо помещение, което гарантира спазване на правилата на МЗ.

Физкултурен салон

  • Часовете по физическо възпитание и спорт се провеждат на открито. Когато това е невъзможно, занятията се провеждат в класните стаи. Организират се дейности по преценка на учителя.

Библиотека

● Регулиране на достъпа с цел осигуряване на дистанция от 1,5 м.


ВАЖНО! Правилното прилагане на всички мерки и препоръки от учениците, педагогическия и непедагогическия персонал, както и контрола от страна на Директора, създава възможност за постигане на всички поставени цели, а именно ограничаването на заразяването с COVID-19.

Сподели

Последно добавени

Първа долекарска помощ на работното място

Първа долекарска помощ на работното място

Обучението по първа помощ не само предоставя на служителите практически умения, но също така изгражда увереност и готовност да действат при критични ситуации.

Здраве и безопасност. Що е то и има ли почва у нас?

Здраве и безопасност. Що е то и има ли почва у нас?

Здравето и безопасността на работното място не са просто задължение или поредица от мерки, които трябва да се спазват. Те са израз на отговорност – както на работодателя, така и на всеки от нас.

Как първата помощ може да ви направи герой в критични моменти

Как първата помощ може да ви направи герой в критични моменти

Обучението по първа долекарска помощ включва няколко основни елемента, които могат да бъдат приложени в различни ситуации.