ТОП 10 на опасностите вкъщи

Както опасностите вкъщи, така и работата от вкъщи съществуват повече от десетилетие. Това е причината и да създадем тази класация, която в много от случаите, под формата на видео обучение, се използва като инструктаж на хората, които прекрарват повече време вкъщи. Класацията търпи всяка година промени, но за последните 10 години те бяха несъществени. През 2020 година, обаче, 50% от нея беше променена. Едва ли ще е изненада фактът, че това се дължи на пандемията и последвалите ограничителни мерки в цял свят.

Без значение дали работите от вкъщи или не, факт е, че огромен процент от хората започнаха да прекарват по-голяма част от времето си вкъщи, в сравнение с предишни години. С увеличаване на времето, прекарано вкъщи, се увеличава и вероятността от нараняване при не отстранена опасност. Темата е обширна, но тук ще ви запознаем съвсем накратко с топ 10 на опасностите вкъщи.

Нека видим как:

Опасност № 10: Порязване, убождане, термично изгаряне

На десето място се нареждат травмите, свързани с домакински уреди, като най-чести са порязването, пробождането, притискането, прищипването и други свързани с термични изгаряния. Основните причини за тези наранявания са: бързането, незнание и/или неумение за боравене с инструментите,  правенето на няколко неща наведнъж

Мерките, които трябва да вземем като превенция могат да се сведат основно до това да не бързаме, да извършваме с повишено внимание придвижването и домакинската работа вкъщи, да се запознаваме с инструкциите за експлоатация на уредите и да проверяваме за изправността на уредите.

Опасност №9: Слухова загуба  и проблеми с говорния апарат

На девето място се нарежда проблем, който беше неподозиран до миналата година, а още по-малко очаквахме да се появи в дома ни. Причините за този проблем са главно от увеличените усилията при комуникация, дистанционната работа, повишаването на гласа и увеличаването на слушалките при недостатъчна чуваемост на отсрещната страна.

Като превенция може да се овлажнява въздуха чрез проветряване или поставяне на овлажнители в помещението, да се приемат достатъчно течности, да се ограничи тютюнопушенето и да се осигурят периодични почивки на гласовия апарат. Относно слуховият апарат – изключете радио, телевизия и други излишни шумове. От една страна заради шума, от друга заради концентрацията. При възможност обособете отделни помещения за работа, за децата за учене и при възможност да не са в общото пространстсво.

Опасност №8: Риск от пожар

При пожар могат да се получат изгаряния, задушаване, материални щети и дори човешки жертви. Именно затова залагаме на превенцията, особено у дома.

Едно от най-важните неща в превенцията е запознаване с наличността,  местоположението и вида на пожарогасителите в жилището/сградата. Важно е използването на изправни отоплителни и нагревателни уреди, да не се претоварва електрическата мрежа, стриктно наблюдение на готварски уреди, печки и други нагревателни уреди, да не се поставят близо до нагревателен уред горими и лесно запалими предмети. Никога не оставяйте свещи и цигари без надзор!

Опасност №7: Домашна прах и микроорганизми

Колкото повече прекарваме вкъщи, толкова повече допринасяме за увеличаването на домашната прах и микроорганизмите. При този риск всеки, занимаващ се с домакинска работа, трябва да следва следните съвети:

•  Проветрявайте редовно.

•  Сменяйте спалното си бельо ежеседмично.

•  Почиствайте повърхностите поне веднъж седмично – мебели, под и други.

•  Редовно почиствайте санитарните помещения и редовно хладилника.

• Поддържайте реда в гардеробите, коридорите и дрешниците за да са лесни за почистване.

•  Изхвърляйте редовно гъбите за миене на съдове.

Опасност №6: Поражение от електрически ток

На №6 се нарежда една от основните опасности във всеки дом – поражение от електрически ток поради директен или индиректен допир при работа с електрическо оборудване.

Нашите съвети:

       •    Внимавайте за заплитане на захранващи кабели
       •    Профилактика на ел. уреди преди употреба, но правете такава, само ако сте квалифицирани
       •    Изключване на щепсела от контакта с придържане, а не чрез дърпане на кабела
       •    Не използвайте кабели с нарушена изолация
       •    Не използвайте електрически кабели с влажни или мокри ръце
       •    Ако държите чаша с вода на бюрото си, заменете я със затворено шише
       •    Не излизайте да говорите по телефона при дъжд и гръмотевици
      

Опасност №5: Подхлъзване, спъване и падане, удар в мебели и предмети

Класическите причини за този риск идват от две неща – неправилна организация на предметите и бързината, с която се придвижваме около тях.

Мерките, които ви съветваме да вземете са поддръжка на чисти и сухи подови настилки, избягване на разхвърляне на предмети по пода; избягвайте мебели с прекалено остри ръбове, а ако имате такива ги обезопасете или преместете мебелите така, че острите ръбове да не са на основната пътека.

Опасност №4: Обездвижване и промени в теглото

Тук невинаги говорим за промяна в теглото изразяваща се в покачване, а и в намаляване. Забавеният ритъм на живот и резките промени в режима ни, могат да бъдат само някои от причините катализиращи това, към което сме склонни.

За да избегнете опасност №4 – спазвайте физиологичен режим на труд и почивка, правете физически упражнения, редовен стречинг и се старайте да се храните здравословно.

Опасност №3 и №2: Зрителна умора и мускулно-скелетни смущения

Дълги години тези опасности биваха определяни като „офисен синдром“. Но ето, че дойде време, в което те обхванаха и онази част от хората, които не работят в офис. Ще ги разгледаме заедно, защото и двете са част от един общ раздел – ергономия. Част от причините са тях могат да бъдат напрежение в зрителния анализатор, сълзене и „пясък“ в очите, главоболие при работа с видеодисплеи и документи, умора и болка в гърба и кръста, нарушение на циркулацията на кръвта в долните крайници.

За да избегнем тези проблеми, е най-добре да се работи на естествена светлина в близост до прозорец. Препоръчително е да няма отблясъци и отражения върху дисплея, да се правят упражнения за зрителна острота, да правим почивки и да имаме правилна работна поза.

Опасност №1: Нервно-психично натоварване – стрес

Независимо какво всеки от нас влага в понятието „дом“, то е символ на уют, спокойствие, любов и дори защита. Той е този, който ни приютява винаги след тежък, стресиращ ден. Стресът може да бъде породен от много неща взаимоотношенията ни с хора, близки, приятели, шофиране, говорене пред публика, липса на пътувания, но никога до сега не сме го свързвали с дома ни. Оказа се, че дългото стоене вкъщи също може да бъде причина за стрес при някои хора. За да се справите със стреса не са достатъчни само здравословна храна, медитация, йога, релаксация или спорт, а много повече! Изисква се предприемане на действие за решаване на конкретния проблем, което може да се случи чрез управление на времето, самоконтрол и отстояване, управление на междуличностните конфликти, усвояване на нови умения или качества. Най-комплексната и силно подценена опасност!      
    
Автор: Снежана Иванова, Респонса Превент