4 основни стъпки при изпълнение на квотите за наемане на хора с трайни увреждания

Споделен опит от практиката на Цвета Сулева, Респонса Превент

Това е една най-актуалните теми в момента в сектора за здравето и безопасността и бих искала да споделя как някои от компаниите, с които работим, отговарят на изискванията за квотите за хора с трайни увреждания, регламентирани със Закона за хората с увреждания.

Повечето от големите организации не са наясно какви стъпки да предприемат и често получаваме въпроси по изпълнението на изискванията. Притесненията обикновено са, че няма да бъдат намерени кандидати, най-вече поради големия брой хора, необходими за запълване на квотата. Организирахме срещи за консултации, докато намерим заедно индивидуално решение. За част от поставените въпроси се обърнахме за отговор до няколко институции.

4 основни стъпки, които предприехме:

  1. Включване в обявите за наемане на служители на изречението – „Мястото е подходящо за хора с трайни увреждания“. Лесно и бързо решение. 
  2. Използване на посреднически услуги на бюрото по труда. Тези действия включват консултации с представител на бюрото по труда, подаване на уведомление, подаване на заявки за свободни работни места. За една от компаниите в края на месец юли изтича тримесечният срок за назначаване на хора с трайни увреждания, след подадено уведомление и заявки в бюрото по труда. 
  3. Назначаване на хора с трайни увреждания на трудов договор, които до момента са работили на граждански договор (предварително събрахме информация, че са хора с трайни увреждания). Това беше лесно и подходящо решение за някои от компаниите. Предварително изпратиха документи за консултиране с нас дали могат да назначат хората.
  4. Прилагане на алтернативни мерки за заетост. Една от компаниите предприе тези действия, като намери специализирани предприятия на хора с увреждания, от които да закупуват канцеларски и хигиенни материали.

Въпреки че няма изрично изискване за допълнителни, вътрешнофирмени документи за предприетите действия за изпълнение на изискванията, компаниите имат нагласа да се изготвят протоколи за предприетите действия и да се окомплектова досие с всички документи по предприетите действия, за да има „следа“ и резултатите лесно да бъдат представени при проверка от Инспекцията по труда. За изготвянето на вътрешнофирмените протоколи компаниите също се обръщат към нас за съдействие.

До момента нямаме информация за вече извършена проверка от Инспекцията по труда, насочена към изпълнение на изискванията за наемане на хора с трайни увреждания. В момента тече проверка от Инспекцията по труда в една от компаниите, но не са изисквани документи по този въпрос.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *