За медиите

Увреждане на слуха: какво е полезно да се запитаме?

В края на септември честваме Международния ден на глухите. Денят се отбелязва от основаването на Световната федерация на глухите през 1951 г. Липсва точна статистика за актуалната численост на тази специална общност у нас. Загубата на слуха се изразява в намалената способност да чуваме звуци и може да се развие по различни причини, уточняват от Job Accommodation Network (JAN), консултантска компания от САЩ, специализирана в предоставянето на експертна помощ по отношение на работните пространства и проблемите, свързани с назначаването на хора с увреждания.

Загубата на слух може да е вродена или да се развие до пълно оглушаване вследствие заболяване в зряла възраст. Стареенето, сериозни травми или прогресивна загуба на слуха вследствие на прекомерно или продължително излагане на шум също може да доведе до глухота при някои хора. Възможно е да се наложат определени приспособления, така че хората със слухови увреждания да могат успешно да се справят със служебните си задължения. Тези мерки невинаги ще са наложителни или пък ефективни, подчертават от JAN.

Адаптационни мерки в полза на служителите със слухови увреждания

Възможно е хората, страдащи от глухота, да се сблъскат с някои ограничения, но рядко с всички. Степента на уязвимост също може да варира индивидуално. Не всички служители, страдащи от глухота, ще се нуждаят от приспособления, за да са пълноценни в работата си, а други ще имат необходимост само от някои адаптации.  От JAN предлагат ориентировъчни възможности. Стотици други решения могат да съществуват, допълват оттам.

Какво да се запитаме

  • С какви ограничения се сблъсква служителят?
  • Как се отразяват те на професионалното му представяне?
  • Кои специфични задачи са проблемни като резултат от тези ограничения?
  • Какви приспособления са налични, за да се намалят или премахнат тези проблеми? Всички ресурси ли са използвани с цел да се определят възможните приспособления?
  • Служителят бил ли е консултиран във връзка с възможностите?
  • След прилагането на приспособленията ще бъде ли полезно да се срещнем със служителя, за да оценим ефективността му и да дали са необходими допълнителни подобрения?
  • Ръководният персонал и служителите имат ли нужда от обучение?

„Респонса Превент“, консултант с утвърден опит в управляването на риска и безопасността на работното място,  е на разположение да предостави надеждна експертиза при специфични въпроси, които могат да възникнат от страна на работодателите“

, обясни Нейко Нейков.

 

Респонса Превент подкрепя иновативно пространство за учене StudyHub в Студентски град

На 01.10.2019 г. с началото на новата академична година в Студентски град отвори врати StudyHub, съвременна студентска библиотека. Проектът за споделено пространство за учене по идея на екип от млади ентусиасти среща съмишленици в Респонса Превент. Компанията предоставя консултация на организаторите във връзка с изискванията на Община София за денонощен режим на функциониране на обекта. 

Проектът StudyHub  е вдъхновен от философията на модерната западна библиотека. Новият кът за обучение в Студентски град ще предлага достъп до помещения за самостоятелно учене и общи зони, в които студенти от различни университети и специалности да могат да се свързват или да присъстват на културни и образователни събития. Сигурността на достъпа до библиотеката ще бъде регулирана с  постоянно видеонаблюдение и картов достъп.

Нейко Нейков, управител на Респонса Превент, коментира как проектът е станал част от социалните инициативи, които компанията подкрепя.

„Ученето е дългосрочен процес, чиито активи се ценят във времето. През годините ние обучихме над 15 000 души и вярваме, че знанията са най-ефективни, когато се натрупват с постоянство и отдаденост. За нас е привилегия да подкрепим идеята за споделено място за учене в Студентски град, защото смятаме, че младите хора у нас заслужават интелигентна и гостоприемна среда. Като аргумент срещу прогнозите, че Студентски град губи академичния  си облик, основателите на StudyHub се борят неуморно да го съхранят.“

„Респонса Превент“ за новостите в Закона за хората с увреждания: много е важно работодателите да са вярно и пълно информирани

С влизането на промяната в Закона за хората с увреждания работодателите и служителите у нас се срещат с въпроси, касаещи уреждането на трудовите отношения с хората с трайни увреждания. Иван Нейков, председател на УС на Балканския институт по труда и социалната политика и Консултант на „Респонса Превент“ и д-р Димитър Софиянски, консултант в компанията, бяха лектори в първото за страната обучение за новостите в прилагането на закона за хора с увреждания. Те обобщиха предимствата от стриктното съблюдаване на новите изисквания и наблегнаха на необходимостта от качествена информация от страна на работодателите.

  • Защо този тип дискусии имат бъдеще

Иван Нейков: Всъщност всяка новост в съответното законодателство изправя работодателите и работниците пред много нови въпроси, така е и при Закона за хората с увреждания. В момента виждаме необходимост от синхронизиране на действията на работодателя по Кодекса на труда относно трудоустроените работници и действията на същия работодател по Закона за хората с увреждания тогава, когато трябва да наеме определен брой хора с увреждания, които обаче не са трудоустроени. Тоест тази нова ситуация създава известен дискомфорт и работодателите търсят отговори на тези въпроси. Това е причината да се срещаме непрекъснато с тях, за да сме им полезни в намирането на най-добрия вариант както за хората с увреждания, така и за самите предприятия.

Д-р Софиянски: Смятам, че не е достатъчно просто да искаме работодателите да спазват изискванията на нормативния акт. Много по-важно е те да бъдат добре информирани – вярно и пълно. Това ще даде възможност не само да се отговори на изискванията на обществото за назначаване на лица с увреждания, а и ще допринесе по най-добрия за работодателя начин да бъде извършено това назначаване. Така че да има взаимна полза за двете страни. Разбира се, не трябва да бъде самоцел просто осигуряването на работа на тези хора.

  • Интеграцията на колегите с увреждания: необходими ли са допълнителни усилия от страна на работодателя

Иван Нейков: За съжаление изследванията сочат, че има трайно наслоени негативни възприятия в голяма част от обществото ни по отношение на възможностите на хората с увреждания. Някак сме готови лесно да приемем, че тези хора не са пълноценни работници, че трябва да полагаме усилия, с които да компенсираме приноса им. Истината е, че една голяма част от хората с увреждане, които в момента работят, са довчерашни наши здрави колеги, които в резултат на трудова злополука, професионално заболяване, инцидент или общо заболяване внезапно са се оказали със статут на хора с тежки увреждания. И затова е грешка да ги задраскваме от пазара на труда. Практиката сочи, че тези хора са много лоялни към предприятието. Те много по-трудно се решават да напуснат предприятието, отколкото един здрав човек, пред когото има много повече възможности. Затова и категоричният извод, до който стигат експертите, е, че хората с увреждане са добри работници. Онова предприятие, което използва техния капацитет, в крайна сметка има повече ползи, повече бонуси получава от обществото. Да допуснем, че никой от нас не е застрахован от това да се окаже човек с увреждане, е адекватната нагласа. Тя заявява, че предприятието е готово да работи с този човек не само когато той е безупречно здрав. Това ражда допълнителна лоялност и доверие от страна на служителите.

  • Квотите за назначаване на лица с тежки увреждания: има ли информиран интерес

Д-р Софиянски: С голямо задоволство мога да констатирам, че нивото на информираност е много високо. Навсякъде са предприети стъпки за изпълнение на изискванията, а дори и квотите вече са изпълнени. Смятам, че българският работодател, освен че е добре информиран и се стреми да отговори на изискванията на нормативния акт, прави все повече за облекчаването на живота на тези хора и за осигуряване на условия за труд.

Какви са предимствата от стриктното спазване на буквата на този закон

Иван Нейков: Практиката сочи, че всеки човек с увреждания, който е нает на работа, има своя кръг, своето семейство, своите роднини. Когато тези хора разберат за жеста на работодателя към техния близък, в много от случаите предпочитат да ползват услугите или продуктите с тази марка.

  • Прогноза

Д-р Софиянски: След изтичане на крайния срок, в който трябва да бъдат предприети и приключени необходимите действия, ще се появят, убеден съм, нови проблеми във връзка с това как да се продължи изпълнението, как да се работи по предвидените национални програми за финансиране на работодателите, така че да се постигне развитие на вече започнатия процес с приемането на закона.